Op wie richt VoedingVeilig zich?
VoedingVeilig richt zich voornamelijk op het geven van allergenenadvies aan detailhandel en horeca. Sinds december 2014 moeten namelijk ook aanbieders van onverpakte levensmiddelen allergeneninformatie geven over hun producten/gerechten aan consumenten. Dit is vastgelegd in een nieuwe Europese wet (Verordening (EU) Nr. 1169/2011, betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan consumenten). Hoewel deze wetgeving dus al geruime tijd van kracht is blijkt in de praktijk dat deze nog maar weinig -op een correcte manier- wordt toegepast.
Om welke allergenen gaat het?
- Glutenbevattende granen (tarwe, rogge, gerst, haver, spelt, khorasantarwe/ kamut)
- Schaaldieren
- Eieren
- Vis
- Pinda
- Soja
- Melk (inclusief lactose)
- Noten (amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadamianoten)
- Selderij
- Mosterd
- Sesamzaad
- Zwaveldioxide en sulfiet (E220 – E228) bij concentraties van meer dan 10 mg SO2 per kilo of liter
- Lupine
- Weekdieren
Bewerkte levensmiddelen
In het overgrote merendeel van bewerkte levensmiddelen zitten één of meerdere allergenen. Bij een groot gedeelte is het heel duidelijk dat er allergenen inzitten (denk bijvoorbeeld aan de tarwe in brood, melk in kaas en natuurlijk de noten in studentenhaver). Maar in bijvoorbeeld mayonaise zijn al minimaal 2 allergenen aanwezig (ei en mosterd) en in bijvoorbeeld worcestersaus zijn al zeker 3 allergenen aanwezig (gerst, vis en soja).
Goed allergenenbeheer en correcte allergeneninformatie is dus nog niet zo (ge)makkelijk.
Detailhandel
Bent u een warme bakker, groenteboer of ambachtelijke slager, staat u bijvoorbeeld op de markt met een kaashandel, visspecialiteiten of notenkraam of heeft uw supermarkt versafdelingen? Ook u dient uw klanten (desgevraagd) te voorzien van correcte allergeneninformatie.
Slager
Wellicht bent u een slager met een rijk assortiment aan vleeswaren, met daarnaast nog heerlijke zelfgemaakte kant-en-klaar gerechten. Tegenwoordig is de keuze bij de slager letterlijk reuze, want wat dacht u bijvoorbeeld van rauwe andijviestamppot met een lekkere gehaktbal, een bakje kant-en-klare lasagne bolognese of een al voorgegaard pannetje heerlijk mals stoofvlees.
Maar wat wel natuurlijk heel belangrijk is dat u als slager bij deze zelfgemaakte producten natuurlijk wel een goed overzicht van de allergenen heeft die uiteindelijk allemaal in het eindproduct terecht zijn gekomen.
Bakker
Of u bent misschien bakker en iedere dag al vroeg in de weer met het maken van uw eigen brood en banket. Heerlijke, verse, nog net warme luxe broodjes uit de oven. Of mooie, creatieve, kleurrijke en vooral zalige gebakjes in allerlei smaken.
Maar weet u precies van al deze zelfgemaakte producten welke allergenen deze bevatten? Heeft u wel eens de etiketten gelezen van bijvoorbeeld broodverbeteraar (of broodverbetermiddel) of margarine? Wist u dat deze hulpstoffen vaak vol zitten met allerlei ingrediënten die allergenen bevatten en dus ook terechtkomen in uw eindproduct.
Bijvoorbeeld kunnen in een “simpele” mueslibol al zeker 7 verschillende soorten allergenen voorkomen:
- Glutenbevattende granen (o.a. tarwe, rogge, gerst)
- Soja
- Melk
- Noten (o.a. amandelen, hazelnoten, cashewnoten, pecannoten)
- Sesamzaad
- Sulfiet
- Lupine
Welke bedrijven vallen er onder detailhandel
De detailhandel is overigens weer verder onder te verdelen in bijvoorbeeld foodspeciaalzaken en levensmiddelenzaken. Foodspeciaalzaken richten zicht vaak op één soort voeding, neem als voorbeeld de poelier die zich speciaal richt op wild en gevogelte. Levensmiddelenzaken richten zich juist op een bredere omzet qua levensmiddelen, maar wel in een specifieke “niche”. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de natuurvoedingswinkel. Het maakt dus niet uit wat voor soort detailhandel u heeft, het belangrijkste is dat u ook bij niet voorverpakte levensmiddelen beschikt over correcte allergeneninformatie. Deze allergeneninformatie kunt u of mondeling of schriftelijk doorgeven aan uw klanten.
Webshops (of webwinkels) vallen ook onder detailhandel. In een volgend blog ga ik uitgebreid uitleg geven waaraan webshops die (ook) voeding verkopen moeten voldoen volgens de allergenenwetgeving.
Horeca
Heeft u bijvoorbeeld een eigen bed & breakfast, een sfeervol Frans restaurant of een gezellig bruin café of doet u aan catering voor kleine en/of grote groepen mensen? Ook dan dient u op de hoogte te zijn van de aanwezigheid van allergenen in uw gerechten.
Als eigenaar van een café serveert u natuurlijk niet alleen een heleboel soorten (speciaal) bier en wijn, maar waarschijnlijk ook op zijn tijd een bittergarnituur, tortilla chips met guacamole of wellicht een tosti ham/kaas aan uw gasten. Wist u dat al deze gerechten één of meerdere allergenen bevatten? En weet u ook welke dat zijn?
Bijvoorbeeld in een “simpele” tosti ham/kaas al zeker 5 verschillende soorten allergenen kunnen voorkomen:
- Witbrood: tarwe, soja, melk
- Ham: soja, selderij
- Kaas: melk
Trouwens bier bevat ook een allergeen, namelijk gerst. En wat dacht u van de sulfiet in wijn?
Welke bedrijven vallen er onder horeca
De horeca bestaat uit heel veel soorten zoals hotels, pensions, restaurants, lunchrooms, strandpaviljoens, cafetaria’s, cafés en ijssalons, maar ook vallenbungalowparken, kantines en catering onder de term horeca. Ook hier maakt het weer niet zoveel uit wat voor soort horecaonderneming u heeft, als u maar beschikt over de juiste allergeneninformatie. Deze allergeneninformatie dient u mondeling of schriftelijk door te geven aan uw gasten.
Wetgeving rondom verstrekken van allergeneninformatie
Hoewel de wetgeving over het verstrekken van allergeneninformatie over producten/gerechten aan consumenten al een paar jaar verplicht is, blijkt in praktijk dat dit nog maar op kleine schaal gebeurt. En als er al allergeneninformatie voor handen is, blijkt dit vaak nog onvolledig of verouderd te zijn. Kortom er is nog heel veel winst te halen op allergenengebied voor ondernemers in detailhandel en horeca.
Zelf doen of uitbesteden?
U kunt natuurlijk proberen alle informatie rondom allergenen zelf te verzamelen en te verwerken tot bijvoorbeeld een allergenenlijst of allergenenkaart. Maar het risico bestaat dan dat u het niet correct doet en daarmee onbedoeld een soort schijnzekerheid afgeeft aan klanten of gasten met een voedselovergevoeligheid. Wilt u dit laten doen door een professional, dan bent u bij VoedingVeilig aan het juiste adres. Benieuwd geworden naar de mogelijkheden, vraag dan gratis en vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan.
Grote(re) ondernemingen
Naast detailhandel en horeca richt VoedingVeilig zich ook op grote(re) ondernemingen in de levensmiddelenbranche. Ook grote(re) ondernemingen zoals een maaltijdenfabrikant of snackproducent hebben natuurlijk te maken met allergenen (en de declaratie ervan). Vaak is er bij grotere ondernemingen een kwaliteitsafdeling aanwezig die zich bezig houdt met allerlei kwaliteitsgerelateerde zaken. Maar uit eigen ervaring weet ik dat het onderdeel allergenen regelmatig onderschat wordt doordat het veel verder en dieper gaat dan alleen maar de ingrediënten van de receptuur op de verpakking te benoemen.